بهترین راهنما برای انتخاب مناسب ترین کفپوش خانه (بخش اول)

19 آبان 98 مقالات
بهترین راهنما برای انتخاب مناسب ترین کفپوش خانه (بخش اول)

برای انتخاب کفپوش چند معیار اصلی وجود دارد. اگر بدون اطلاع از معیارها و یا بدون اطلاعات و دانش قبلی، برای خرید کفپوش اقدام کنید، قطعا با مشکل مواجه خواهید شد. در این صورت به هیچ عنوان کفپوش مناسبی برای  خانه یا جاهای دیگر نمی‌توانید پیدا کنید. در این مقاله انواع کفپوش توضیح داده شده است. پس از مطالعه این مقاله قادر خواهید بود بدون دردسر و به‌راحتی کفپوشی مناسب برای کف فضاهای مورد نظر خود انتخاب کنید. برای سهولت در مطالعه و خواندن این توضیحات، این مقاله در و بخش ارائه شده است. لطفا هر دو مقاله را مطالعه بفرمایید.

کفپوش

بهترین کفپوش بر اساس شرایط خاص شما

اگر قصد خرید و نصب کف پوش را دارید، بهتر است قبل از خرید، همه چیز را بررسی کنید. وقتی می‌گوییم همه چیز، یعنی واقعا همه شرایط مورد نیاز برای خرید و نصب باید به‌دقت مورد بررسی قرار بگیرد. در نظر گرفتن موارد زیر بهترین راهنما برای انتخاب کفپوش مناسب شما خواهد بود. لطفا با دقت موارد زیر را بخوانید:

بودجه: دقیقا چقدر بودجه دارید؟ چقدر می‌خواهید بابت کف‌پوش هزینه کنید؟ فکر می‌کنم این اولین معیاری است که باید در نظر بگیرید. اگر بودجه‌ای که می‌خواهید صرف کنید، بیشتر ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان نیست. باید دور کفپوش‌هایی مثل گرانیت،چوب‌های مهندسی شده، چوب سخت یا هارد وود را خط بکشید.

محل نصب کفپوش: قصد دارید برای کجا کف‌ پوش نصب کنید؟ برای کف یک جای مرطوب؟ نیمه مرطوب؟ خشک؟ پر رفت و آمد؟ بنظر شما کفپوش در مکان مورد نظرتان چگونه نصب می‌شود؟ مناسب‌ترین نوع کفپوش برای کف جایی که قصد دارید کفپوش نصب کنید چیست؟

تعمیر و نگهداری: هر نوع کفپوشی حتی از بادوام‌ترین و ماندگارترین آن نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. باید توانایی خود برای نگهداری کف پوش مورد نظرتان را ارزیابی کنید.

ظاهر کفپوش: دوست دارید نوع و جنس کف‌پوشی که انتخاب می‌کنید چگونه باشد؟ آیا می‌خواهید با دکوراسیون داخلی خانه یا فضای شما هماهنگ باشد؟ می‌خواهید چوبی باشد؟ یا سنگ و کاشی و …؟ ظاهری مدرن می‌خواهید یا کلاسیک و نوستالژیک؟

کاشی: بهترین کفپوش از لحاظ هزینه و شستشو

به تصویر نگاه کنید. برای چند دلیل قانع کننده، کاشی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کف‌پوش است.

  • به‌ راحتی قابل دسترس است، چون به وفور در کشور پیدا می‌شود.
  • واقعا مقرون به صرفه است (در مقایسه با انواع دیگر)
  • تنوع زیادی دارد و در انواع مختلف، با طرح و رنگ‌های متفاوت تولید می‌شود.
  • کفپوش کاشی از مواد مختلفی تشکیل شده است. از سرامیک گرفته تا انواع سنگ‌ها مواد اولیه ساخت این نوع کف‌پوش هستند.

محدوده سایز و اندازه کاشی

همانطور که عنوان شد، طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی از کاشی در دسترس است. به‌طور باور نکردنی محدوده سایز کاشی گسترده است. امروزه از کاشی‌های مستطیلی ۱ اینچی (۲.۵۴‌سانتی‌متر) تا ۲۰ اینچ (۵۰.۸سانتی‌متر) و سایزهای بزرگتر نیز تولید می‌شود. دست شما برای انتخاب سایز واقعا باز است و هیچ محدودیتی از لحاظ انتخاب سایز متوجه شما نیست.

نگهداری از کفپوش کاشی نسبت به سایر کفپوش‌ها آسان‌تر است. جنس کاشی، به گونه‌ای‌ است که حتی بدون نگهداری، مدت زمان زیادی به همان شکل اولیه باقی می‌ماند. و کار می‌کند. حتی حساس‌ترین نوع کف‌پوشها را می‌توان با شیوه‌های مناسب نگهداری تا سالیان طولانی مورد استفاده قرار داد. حال تصور کنید که از کاشی به‌درستی مراقبت و نگهداری شود تا پایان عمر سازه ساختمانی نیز بدون مشکل پابرجا خواهد ماند.

کفپوش

جایزه بهترین نوع کفپوش جهت تعمیر آسان، می‌رسد به، کفپوش کاشی!

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزیت‌های کاشی‌ها، این است که تعمیر  آن‌ها نسبتا آسان است.  بعد از طراحی و اجرای کف‌پوش، همیشه تعدادی کاشی دست نخورده باقی می‌ماند. وقتی قسمتی از کفپوش دچار مشکل شود، به راحتی از کاشی‌های ذخیره استفاده می‌کنند. تا ساختار کف به حالت اولیه خود بازگردد.  پس اگر شکاف یا شکستگی در کاشی‌ها به هر دلیل ایجاد شد (مثلا زمانی که بسترسازی نامناسبی صورت گرفته باشد) جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

کفپوش

کاشی‌های سرامیکی متخلل یا منفذ‌دار به دو دلیل، انتخاب مناسبی برای کفپوش نیستند:

۱-در صورت پاشیدن برخی مواد، لکه دار می‌شوند. و تمیز کردن لکه کار دشواری است.

۲-به مرور زمان در مواجه با آب آسیب می‌بینند.

در نهایت اگر دوست دارید در فصل سرد زمستان، یک کف گرم داشته باشید، می‌توانید زیر کاشی‌ها از سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع موسوم به HVAC استفاده کنید. این سیستم‌ها دارای فناوری‌هایی است، که از طریق ایجاد تهویه و شرایط دمایی مطبوع، محیط های داخلی ساختمان را گرم‌تر می‌کنند.

 

لینولیوم (Linoleum): مناسب‌ترین نوع کفپوش از لحاظ انعطاف‌پذیری و ساختار طبیعی

در حالی که جنس وینیل (vinyl ) برای کف بعضی از اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نباید با لینولیوم اشتباه گرفته شود. این دو کاملا با هم متفاوت هستند. لینولیومی که ما در ایمن مقاله بررسی می‌کنیم یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب کفپوش مناسب است. زیرا یکی از زیباترین و با دوام‌ترین گزینه‌های کف پوش با بیش از ۱۵۰ سال سابقه استفاده است.

اما لینولیوم چیست؟

لینولیوم طبیعی‌ترین نوع کفپوش است. از روغن کتان ساخته شده است. بنابراین یک محصول ضد آب است. سازگاری این ماده با طبیعت ستودنی است. لینولویم حتی قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارد. در مقایسه با کفپوش کاشی، لینولیوم برای استفاده در کف آشپزخانه و حمام گزینه مناسب‌تر و بهتری است. به‌دلیل ضد آب بودن، آب به خودی خود برای این نوع کفپوشها نفوذ نمی‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای احتیاط در برخی فضاهای مرطوب مثل حمام یا آشپزخانه بهتر است لینولیوم با دقت نصب شود. در صورتی که اطراف صفحات لینولیوم بدرستی مسدود نشده باشد، آب به زیر صفحات نفوذ کرده و موجب خرابی می‌شود. آب در زیر لینولیوم می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن صفحات و درنتیجه استهلاک زودهنگام آن‌ها شود.

کفپوش

بهترین کفپوش نوستالژیک

زیبایی لینولیوم می‌تواند با اضافه کردن تزئینات و حاشیه‌های متنوع دوچندان شود. دقیقا شبیه به طرح‌های نوستالژیک بین سالهای ۱۹۵۰  تا ۱۹۶۰.  هنوز هم به همان اندازه زیبایی خود را حفظ کرده است.

کفپوش

تعمیر و نگهداری لینولیوم

تعمیر و نگهداری لینولیوم بسیار ساده است. فرورفتگی بافت آن – اگر به اندازه کافی کوچک باشد – می‌تواند خود به خود برطرف شود.

کفپوش

کفپوش

هاردوود (Hardwood): بهترین کفپوش برای اکثر خانه داران

Hardwood  یا چوب سخت، یک کف پوش همه جانبه است. چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ ارزش خرید می‌توان بر روی این نوع کفپوش سرمایه گذاری کرد. مدل هاردوود یک مثال کلاسیک از سبک صحیح و بدون نقص کفپوش‌ها است. در واقع یک تعادل بی‌قص و کامل از بهترین کفپوش‌های جهان است. کف‌پوشی است همراه با گرمای مطبوع، خواص منحصربفرد که نگهداری و تعمیر آن نیز آسان است. کف پوش هاردوود یکی از بهترین گزینه‌های کفپوش در تمام دوران است.

کفپوش

الگوها، شکل ها و گونه های Hardwood 

با دستان توانای یک هنرمند در نهایت هاردوودی با طرح ها و الگوهای فانتزی و بسیار زیبا شکل می‌گیرد. کسانی که حیوان خانگی دارند معمولا نگرانند که حیوانات‌شان با چنگ به جان کفپوش‌ها بی‌افتند. اما  در صورت به‌کار بردن گونه‌های مناسب و صحیح چوب، هارد وود از چنگال حیوانات در امان خواهد ماند. صاحبان خانه حتی با کفش‌های پاشنه بلند و تیز نیز می‌توانند به‌راحتی روی کفپوش قدنم بزنند.  میکس کردن قطعات چوبی مختلف برای ساخت هاردوود نتایج بهتری به دنبال دارد. اما بشرطی که چوب‌های میکس شده از لحاظ سلولی و انقباض و انبساط مشابه هم باشند.

کفپوش

نگهداری و مراقبت از هاردوود

خراشیدگی های احتمالی که بر روی این مدل از کفپوش ایجاد می‌شود به راحتی با صیقل دادن برطرف شود. در مورد فرورفتگی‌ها هم نباید زیاد نگران باشید.

پایان بخش اول. لطفا بخش دوم این مقاله را مطالعه بفرمایید.