چرا طراحان داخلی عاشق آینه هستند؟

25 دی 98 مقالات
چرا طراحان داخلی عاشق آینه هستند؟

تقریبا در همه فضاها آینه‌ پیدا می‌شود. آینه یک المان پرکاربرد است. شاید بسیاری از افراد صرفا برای نگاه کردن ظاهر خودشان، از این المان استفاده می‌کنند. اما طراحان داخلی خوش‌ذوق، خوب بلدند که چگونه از آینه در فضاهای داخلی استفاده کنند. تا طرح‌های خود را درخشان‌تر نشان دهند. از آینه می‌توان به منظور عمق دادن به فضا، روشن‌تر کردن اتاق‌ها و حتی تزئین یک فضا نیز استفاده کرد. اگر می‌خواهید بدانید، که یک طراح دکوراسیون داخلی چگونه و بر چه اساسی از آینه‌ها در فضا استفاده می‌کند، حتما این مقاله را تا پایان مطالعه بفرمایید.

آینه ظاهر شما را … منعکس میکند!

همانطور که شما نیز می‌دانید، کاربرد اصلی و اولیه آینه، بازتاب ظاهر ما است. همه ما زمانی که قصد خروج از خانه را داریم برای بررسی ظاهر خود به آینه‌ها نگاه می اندازیم. تا از مناسب بودن ظاهر خودمان مطمئن شویم. آینه در همه توالت‌ها و دستشویی‌ها، حمام‌ها، و اتاق خواب‌ها پیدا می‌شود. اما هر کسی در فضای کوریدور یا ورودی خانه (دقیقا کنار در یا راه‌رو ورودی) آینه نصب نمی‌کند. قرار دادن آینه در این فضاها یک ایده خوب و کاربردی است. زیرا در آخرین لحظه و قبل از اینکه قصد خروج از خانه را داشته باشید، حتما یک نگاهی هم به آینه خواهید انداخت.

قرار گرفتن آینه در کنار گیره‌ها و آویزهای لباس، جا کلیدی و جاکفشی می‌تواند، هم کاربردی باشد هم نمای کوردیور ورودی را بهتر کنند. ورودی در، با ترکیب آینه و آویز لباس و یک کمد مناسب برای قرار دادن وسایل ضروری، احتمالا پیشنهاد یک طراح دکوراسیون داخلی خوش ذوق است. ورودی خانه شما هر ابعادی هم داشته باشد براحتی می‌توان یک آینه مناسب در آن جای داد. حتی اگر ورودی شما بسیار بزرگ است، باز هم هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

آینه

آینه نور و روشنایی را بازتاب می‌دهد

طراح داخلی عاشق هر المانی است که فضا را روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان دهد.  طراحان توصیه می‌کنند که آینه‌ها را در محل‌های مناسبی از خانه قرار دهید. جای‌دهی اشتباه آینه در مکانی اشتباه، از زیبایی‌های فضا می‌کاهد و اثرات معکوسی به جای می‌گذارد. برای مثال:

  • قرار دادن آینه روبروی دیوار خالی
  • یا تکیه دادن آن به دیوار با زاویه‌ای رو به سقف

هر دو کاملا اشتباه است. بازتاب دیوار و سقف چه سودی برای شما و خانه دارد؟ در عوض سعی کنی:

آینه را روبرو دیواری قرار دهید که روی آن، تابلوهای نقاشی شیک، قاب عکس‌های متناسب و یا دکوری‌های جذاب دارد. انعکاس این المان‌ها در آینه، فضا را بازتر و دلچسپ‌تر می‌کند.

حتی آینه‌ای که روبروی یک پنچره با فضای بیرونی خوب قرار دارد، کارایی و اثر بخشی بیشتری دارد. به‌طور کلی سعی کنید آینه را روبروی مناظر خوشایند و چشم نواز قرار دهید و از قرار دادن آن روبروی فضاهای خالی یا بدشکل خودداری کنید.

اتاق‌های کوچک و فضاهای بدون پنجره از جمله فضاهایی هستند که طراحان داخلی آن‌ها به وسیله آینه قابل تحمل تر می‌کنند. با نورپردازی صحیح و استفاده از آینه، فضا روشن‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. بازتاب نور از آینه قطعا روی اتاق تاثیر زیادی می‌گذارد. حتی اگر هیچ نور طبیعی در اتاق وجود نداشته باشد، به کمک نور لامپ‌های سقفی و یا انواع دیگر نورپردازی‌ها، و خاصیت بازتاب نور در آینه، می‌شود اتاق‌های کوچک را بهتر و بزرگ‌تر نشان داد.

در شب‌های تاریک نیز از چند شمع کوچک که جلوی آینه گذاشته می‌شوند هم، می‌توان برای روشن‌تر کردن اتاق ها استفاده کرد. برای انعکاس بهتر نور و روشنایی، بهتر است آینه را روی یک کنسول با ارتفاع مناسب قرار داد. نباید زاویه زیادی بین دیوار و آینه باشد. آینه باید بیشتر روبرو را منعکس کند و زیاد متوجه سقف نباشد.

آینه

آینه فضا را منعکس می‌کند

همانطور که گفتیم، آینه فضا را روشن‌تر می‌کند و در واقع توهم روشنایی بیشتر به انسان می‌دهد. علاوه بر خاصیت آینه‌ها در بیشتر کردن و بازتاب نور و روشنایی، باید به خاصیت بزرگ کردن فضا توسط آنها نیز اشاره کنیم. اگر در یک خانه کوچک یا یک آپارتمان نقلی زندگی می‌کنید، باید یاد بگیرید که چگونه از آینه‌ها استفاده کنید، تا فضا را بزگ‌تر و فراخ‌تر نشان دهید. استفاده از آینه‌های بزرگ، که بدون هیچ زاویه‌ای به دیوار تکیه داده اند به شما کمک می‌کند، به هدف خود برسید تا کمی فضا را دل‌بازتر نشان دهید.

البته آینه تا بزرگ‌تر باشد قیمت بیشتری هم دارد. ولی ارزش خرید آن بیشتر از قیمت خرید آن خواهد بود. احساس بزرگی اتاق‌ها و عمق بخشیدن به آن ها، سودی است که از خرید آینه‌های بزرگ‌تر می‌برید. اگر در انتخاب آینه مناسب برای فضای خانه کوچک، به مشکل برخوردید بهتر است از یک طراح داخلی کمک بگیرید. تا با در نظرگرفتن دکوراسیون کلی خانه شما، در انتخاب طرح‌ها و اندازه‌های قابل نصب در خانه شما کمک کند.

آینه

آینه ها استایل و سبک شما را منعکس می‌کنند!

از آینه‌ها می‌توان به عنوان المان و عناصر دکوری در خانه ها استفاده کرد. تا علاوه بر بازتاب کردن نور و بزرگتر نشان دادن فضا و یا بازتاب ظاهر شما، به عنوان دکور نیز از وجود آن‌ها سود برد. آینه‌ها در سایزها، رنگ ها و طرح های متلفی تولید می‌شوند. در هر شکلی که دلخواه شما است آینه‌های دکوری تولید می‌شوند. مثلا اگر دوست دارید اول اسم خودتان یا سایر اعضای خانواده را به شکل آینه روی دیوار نصب کنید، هیچ مانعی بر سر راهتان قرار نخواهد گرفت. حتی در ریزترین سایزها نیز می‌توان از انواع آینه‌ها برای دکور استفاده کرد. خصوصا اینکه طراحان جدید از قاب های شیک و مدرن نیز برای آن ها استفاده کرده اند. حتی قاب‌هایی از جنس طلا نیز به آینه‌های دکوری اضافه شده است.

آینه

نکات پایانی

البته که با کاربردهای اصلی آینه‌ها آشنا شدید. و از این پس می‌توانید بهتر از آینه‌ها در فضاهای خود استفاده کنید. اگر هم آینه مناسب در خانه ندارید سعی کنید با مشورت از طراح داخلی خوب آینه‌های مناسبی انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که استفاده اصولی از آینه‌ها مد نظر ما است. خانه را پر از آینه نکنید. به تعداد کافی از آن ها استفاده کنید. کوریدور یا راهرو وردوی، اتاق خواب، حمام و دستشویی کاندیداهای اول جای دادن این عناصر است.