انواع سبک دکوراسیون داخلی بر اساس تیپ شخصیت MBTI (بخش اول)

19 آذر 98 مقالات
انواع سبک دکوراسیون داخلی بر اساس تیپ شخصیت MBTI (بخش اول)

اگر شما جزء افرادی هستید که اهل خواندن و پیگیری مطالب روانشناسی هستید، احتمالا اسم تست شخصیت شناسی MBTI را شنیده‌اید. و یا خودتان آن را امتحان کرده‌اید. این تست یک پرسش‌نامه است، که با جواب دادن به سوالات آن، نوع تیپ شخصیتی شما از بین۱۶ تیپ این تست معروف، مشخص می‌شود. سیستم MBTI مبتنی بر این ایده‌ای است که تجربه‌های انسانی توسط ۴ تابع اصلی روانشناختی اداره می‌شود. ما در این مقاله، برای شما خواهیم گفت که چه سبک دکوراسیون داخلی بر اساس تیپ شخصیتی برای شما مناسب است؟

۱-خوشبین، نوآور، دلسوز (ENFP)

سبک دکوراسیون بوهمیان (Bohemian)

سبک بوهمیان یا در اصطلاح بوهو، مخصوص کسانی است که روح ملایمی دارند و دلسوز هستند. این افراد، به فرهنگ بومی، ساده‌زیستی و راحتی عشق می‌ورزند. شاید در نگاه اول، سبک بوهمیان شما را به یاد زندگی کولی‌ها بی‌اندازد، اما متوجه خواهید شد که این سبک، در عین ساده زیستی از نگاه علاقمندان به آن، بسیار جالب و متفاوت است. شاید بتوان این سبک را، نوعی زندگی حول فرهنگ و سنت دانست. دکوراسیونی برخاسته از دل فرهنگ و صنایع دستی و بومی، که چیدمان آن بسیار ساده و کم خرج است.

سبک دکوراسیون

۲-آرمانگرا، منعطف، خردمند (INFP)

سبک دکوراسیون شبی شیک (shabby chic)

نوع دیگر سبک‌های دکوراسیون داخلی، مختص کسانی است که بسیار شیک پسند هستند، اما در عین حال به عتیقه‌جات و دکوراسیوی با وسایل کهنه و قدیمی علاقه دارند. این سبک در عین شیک بودن، معمولا یک فضای کهنه و قدیمی را نمایش می‌دهد. که ممکن است کمی غیر عادی به نظر برسد. اما کهنه و پر زرق و برق بودن، مهم‌ترین ویژگی عناصر این سبک است.

افراد علاقمند به این سبک، بیشتر از رنگ‌های روشن، سفید و مات استفاده می‌کنند. زیرا این رنگ‌ها اتاق‌ها را باز، بزرگ‌تر، روشن‌تر و همچنین قدیمی‌تر نشان می‌دهد. مبلمان این سبک نیز، بیانگر روحیه قدیمی و ژنده‌پوشی صاحبان آنان است.

سبک دکوراسیون

۳-جسور، اجتماعی، خلاق (ENTP)

سبک معماری اکلکتیک یا ترکیبی (ECLECTIK)

همانطور که از اسم آن پیدا است، در واقع ترکیبی از انواع سبک‌ها است. و نوع آن‌ها هم بصورت تصادفی خواهد بود. افراد با این تیپ شخصیتی، با خلاقیت و جسارت به دنبال  هیجان و چالش‌های بیشتری هستند. و سبک ترکیبی برای آن‌ها مناسب است. این افراد حاضرند قوانین معمول را شکسته، تا ایده جدید خود را پیاده کنند و به آن اعتبار ببخشند. در دکوراسیون به سبک اکلکتیک از عناصر متضاد بسیار استفاده می‌شود، اما در عین حال یک‌پارچگی سبک حفظ خواهد شد.

سبک دکوراسیون

۴-جستجوگر، خلاق، متفکر (INTP)

سبک دکوراسیون باوهاوس (bauhas)

اگر شما یک فرد متفکر و خلاق هستید، سبک باوهاوس یک گزینه عالی برای شما است. سبک باوهاس بر موارد زیر تاکید دارد:

  • ترکیب هنر و فناوری
  • ساده نگه داشتن طراحی‌ها
  • توجه به عملکرد و کاربردی بودن وسایل و فضا، قبل از زیبایی شناسی آن‌ها
  • استفاده از خلاقیت در طراحی فضا

بر اساس موارد بالا، سبک باوهاوس می‌گوید، که دکوراسیون فضا باید ابتدا کاربردی و کارآمد باشد. و از همه عناصر و مبلمان فضا بصورت خلاقانه استفاده شود. وسایل و مبلمان اضافی که هیچ کاربردی ندارند، در این سبک جایی نخواهند داشت. در کنار همه این موارد سبک باوهاوس به زیبایی و هماهنگی در فضا نیز بسیار اهمیت می‌دهد.

سبک دکوراسیون

۵-سازمان یافته، وفادار، حامی (ESFJ)

سبک دکوراسیون سنتی یا (Traditional)

سبک سنتی یا تردیشنال مناسب افرادی با شخصیت ذکر شده در سبک ۵  است. زیرا در این سبک، از خلاقیت‌های هیجان انگیز و غیرمنتظره خبری نیست. این سبک نظم و قواعد خاص و ثابت خود را دارد. سبک سنتی یا همان تردیشنال در عین سادگی کمی اشرافی است. مبلمان و دکوراسیون در این سبک بصورت منظم و زوج، با قواعدی ساده کنار هم قرار می‌گیرند. به صورتی که آرامش فضا را بیشتر کنند.

در سبک تردیشنال از حداقل وسایل و مبلمان استفاده می‌شود. بیشتر از لوازم و مبلمان کلاسیک، چوبی و وسایل دکوری عتیقه استفاده خواهد شد. حالت اشرافی به این معنی نیست که برای داشتن این سبک، مجبور به صرف هزینه های زیاد باشد. زیرا با هزینه کم نیز می‌توان این سبک را پیاده کرد.

سبک دکوراسیون

۶-وظیفه شناس، عملگرا، حامی (ISFJ)

سبک دکوراسیون ترنزیشنال یا انتقالی (Transitional)

این سبک در اصل، سبک متعادل‌تری از تلفیق دو سبک سنتی و مدرن است. برای افرادی که به هر دو سبک علاقمند هستندف بسیار مناسب خواهد بود. دکوراسیون داخلی که عناصر آن، تلفیقی از دو گزینه زیر باشند، دکوراسینوی به سبک ترنزیشنال است:

  • عناصری از سبک مدرن: از متریال مدرن ( مانند شیشه، استیل و…) دارای طرح‌های انتزاعی و استفاده از پلان باز
  • عناصری از سبک سنتی: استفاده از متریالی‌هایی مانند چوب، چرم و پارچه همراه با طرح‌های کلاسیک و هندسی منظم

سبک دکوراسیون

۷-ساختارگرا، اجتماعی، عملگرا (ESTJ)

سبک دکوراسیون مدرن (Modern)

در سبک مدرن ابتدا به عملکرد و ساختار عناصر و طراحی توجه می‌شود. همچنین در این سبک، طراحی‌ها به صورت ساده، با استفاده از خطوط صاف و بدون منحنی است. رنگ‌ها در این سبک، رنگ‌های ساده، ملایم و حتی خنثی هستند. متریال در سبک مدرن اغلب شیشه، استیل، آهن و … است. هدف این سبک، طراحی‌هایی با کمک تکنولوژی‌های روز دنیا، برای عناصری با عملکرد بهتر و همچنین زیباتر است. سبک مدرن همچین دوست‌دار طبیعت است. و به نوعی با آن گره خورده و عجین شده است. به طور کلی، سبک مدرن در دکوراسیون داخلی را عوامل زیر تعریف می‌کنند:

  • سادگی
  • خطوط صاف و صیقلی
  • و نظم و ترتیب در چیدمان

سبک دکوراسیون

۸-مسئولیت پذیر، منطقی، منظم (ISTJ)

سبک دکوراسیون مینیمال (Minimal)

واژه مینیمال به معنی حداقل است. در هنر سبکی به نام مینیمال وجود دارد. در معماری و دکوراسیون داخلی نیز، سبک مینیمال وجود داشته و در اینجا به معنی استفاده حداقلی از امکانات در دکوراسیون است. پس سبک مینیمال را می‌توان در اصل، سبک ساده گرایی و ساده بودن دانست. این سبک در طراحی دکوراسیون داخلی، محیط و فضاها را ساده‌تر می‌کند و از حداقل لوازم در هر قسمت بهره می‌برد.

این سبک شبیه سبک مدرن است اما، ساده‌گراتر از آن است. و مناسب افرادی با شخصیت ISTJ خواهد بود.

سبک دکوراسیون