آشنایی با مبلمان اتاق خواب

7 آذر 98 مقالات
آشنایی با مبلمان اتاق خواب

بعد از معرفی مبلمان اتاق‌پذیرایی، به سراغ بررسی مبلمان اتاق خواب می‌رویم. بسیاری از مردم، دغدغه انتخاب مبلمان اتاق‌خواب را دارند. و نمی‌دانند چه مبلمانی برای‌ آن‌ها مناسب‌تر است. اتاق‌خواب، بخش بسیار مهمی از خانه است. آرامش این بخش از خانه، باید بیشتر از فضاهای دیگر باشد. با توجه به این ‌که نوع دکوراسیون فضا، در شکل‌گیری حس آرامش تاثیر بسزایی دارد، بهتر است با شناخت دکوراسیون و مبلمان اتاق‌خواب، بهترین و بیشترین حس را به اتاق خود تزریق کنید. در ادامه به بررسی  انواع مبلمان اتاق‌خواب می‌پردازیم.

تخت‌خواب

یک تخت‌خواب راحت و بادوام، مهم‌ترین قسمت از مبلمان اتاق خواب است. تنها وسیله‌ای که بیشترین فضا در اتاق را اشغال می‌کند، قطعا تخت‌خواب است. تخت، بقیه مبلمان را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و حتی در بعضی از موارد استفاده مبلمان دیگر را  محدود می‌کند. با توجه به این موضوع، آیا بهتر نیست که سایر مبلمان را بر اساس تخت تهیه کنید؟

قیمت تخت‌خواب‌ها به دو عامل بستگی دارد:

  1. جنس
  2. طراحی آن‌ها

در خصوص (جنس تخت) بهتر است بدانید که، تخت ساخته شده از (چوب) نسبتا گران‌تر است. از لحاظ قیمت، بعد از چوب، به ترتیب: جنس‌های ام‌دی‌اف (MDF)، ملامینه و فلز ارزان‌تر هستند.

ماهیت چوب به گونه‌ای است که به‌راحتی، می‌توان انواع طرح‌ها و نقش‌های ظریف و پیجیده را روی آن اعمال کرد. با توجه به این نکته، تخت‌هایی که از چوب ساخته می‌شوند گرانقیمت‌تر هستند. اما ام‌دی‌اف و ملامینه، چون به‌صورت ورقه هستند، طراحی‌های ساده‌تر و مدرن‌تر را پوشش می‌دهند. تخت‌خواب فلزی نیز به دلیل سختی، طراحی محدودی نسبت به بقیه جنس‌ها دارد. در کل سبک طراحی تخت‌خواب نمایانگر سبک کلی مبلمان اتاق خواب است.

مبلمان

 

تشک

احتمالا برای شما جالب باشد اگر بدانید که (تشک) نیز جزئی از مبلمان اتاق خواب است. بهترین تخت‌خواب هم، بدون تشک هیچکونه کارایی نخواهد داشت. حتی گاهی تشک را بدون تخت‌خواب می‌توان استفاده کرد، اما تخت‌خواب به تنهایی کاربری ندارد. پس بهتر است تشکی با‌دوام و بسیار راحت انتخاب کرد. تا سال‌ها بدون مشکل کار کند. تشک‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. تشک‌هایی از جنس فوم، بهترین و به طبع گران‌تر از بقیه جنس‌ها هستند.

مبلمان

کشو لباس یا میز توالت؟

یکی دیگر از اجزای مبلمان اتاق خواب (کشو لباس) است. در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. ممکن است:

  • پهنای کمی داشته باشد در عوض ارتفاع آن زیاد باشد
  • و یا پهنای زیادی داشته باشد، در عوض کم ارتفاع باشد

کاربری آن مشخص است (برای جای دادن لباس‌ها و لوازم دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد). علاوه بر کاربری اصلی، وجود آن، مبلمان و دکوراسیون را کامل‌تر می‌کند. بافت و جنس کشو‌ لباس‌، بهتر است با تخت‌خواب یکی باشد یعنی هر دو با هم ست و از یک جنس باشند. همچنین با گذاشتن یک آینه هماهنگ، با ارتفاع مناسب، یک میز توالت خواهیم داشت. آینه به عنوان منعکس‌کننده نور، برای اتاق خواب لازم است و همچنین بخاطر درخشندگی، زیبایی دکوراسیون و مبلمان اتاق خواب را دو چندان می‌کند.

مبلمان

پاتختی

یک میز کم ارتفاع و هم‌تراز با سطح تخت‌خواب است، که در کنار تخت قرار می‌گیرد. اصولا بر روی پاتختی، چراغ خواب و آباژور رومیزی قرار داده می‌شود. همچنین وسایلی مانند: چشم‌بند‌خواب، ساعت مچی، دستبند و وسایلی از این دست که قبل و بعد از خواب استفاده می‌شوند، روی پاتختی قرار می‌گیرند. در کل هر وسیله دکوری متناسب با اتاق خواب بر روی پاتختی جای می‌گیرد. معمولا:

  • برای تخت‌خواب یک‌نفره، یک عدد پاتختی
  • و برای تخت‌خواب دو‌نفره دو عدد پاتختی در دو طرف آن قرار می‌گیرد.

اما اگر نیازی نبود، یا بودجه کافی برای خرید دو پاتختی وجود نداشت، افراد می‌توانند یک پاتختی برای تخت خواب دو نفره نیز تهیه کنند. پاتختی در دو نوع:

  1. کشودار
  2. پایه‌دار ساده و بدون کشو هستند.

که پاتختی کشودار، به دلیل فضای ذخیره سازیی که دارد محبوب‌تر است.

مبلمان

سبد دردار گنجه‌ای

یکی دیگر از مبلمان اتاق خواب، سبد دردار کوچک یا بزرگی است که کاربردهای متفاوتی دارد:

  • می‌تواند جای پتو و بالشت‌های اضافی باشد.
  • می‌شود به عنوان گنجه لباس‌های اضافی، که مخصوص فصل‌های دیگر هستند و حالا حالا‌ها آن‌ها را نمی‌پوشند از آن استفاده کرد.
  • میتوان به عنوان نیمکت برای نشستن از آن بهره برد.
  • یا حتی می‌تواند به عنوان سبد لباس‌های کثیفی که قرار است بزودی شسته شوند مورد استفاده قرار بگیرد. و کلی کارایی دیگر که باید خودتان به آن فکر کنید.

خرید این قطعه از مبلمان اتاق خواب ، علاوه بر کاربردی بودن، به دکوراسیون، جذابیت و بافت بصری اضافه می‌کند.

مبلمان

کمد لباس

یک کمد بلند و شبیه به کابینت است. می‌تواند از جنس چوب یا ام‌دی‌اف باشد. کمد با دارا بودن آویز و چندین طبقه و کشو به‌راحتی لباس‌ها و اکسسوری‌های دیگر را در خود جای می‌دهد. افرادی که برای لباس‌ها، کیف‌ها، کفش‌ها و اکسسوری‌های شخصی خود جای کافی ندارند، تهیه یک کمد لباس بهترین گزینه برای آن‌ها است. باید توجه داشت که کمد لباس فضای بسیاری را اشغال می‌کند. افرادی که اتاق کوچک دارد، برای استفاده از آن ممکن است دچار مشکل شوند. البته امروزه معماران برای اتاق‌های منازل، کمد دیواری‌های جادار طراحی می‌کنند. که این خود باعث می‌شود افراد با کمبود فضای ذخیره مواجه نشوند.

اما به‌طور کلی، اگر اتاق خواب بزرگ باشد و افراد جای کافی برای لباس‌ها و وسایل خود نداشته باشند، کمد لباس، یک مبلمان اتاق خواب برگزیده برای آن‌ها است. کمد لباس در سایزها، جنس‌ها و طرح‌های مختلفی تولید میشود. و در انتخاب آن باید بسیار دقت کرد. زیرا مانند همه مبلمان دیگر باید هماهنگ با دکوراسیون داخلی فضا باشد.

مبلمان

سرویس مبلمان اتاق خواب

شما می‌توانید هر کدام از مبلمان اتاق خواب را به‌صورت جداگانه تهیه کنید. البته با توجه به اینکه باید همه مبلمان و وسایل را با هم هماهنگ کرد،‌ برای انتخاب مبلمان بصورت جدا و تکی به مشکل بر خواهید خورد. اما برای رفع مشکل، یکی از راه‌های آسان و مطمئن برای شما، خرید سرویس مبلمان اتاق خواب یک‌دست است. که کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی مبلمان، مجموعه آن‌ها را به‌صورت ست و هماهنگ تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند. سرویس خواب معمولا دارای حداقل ۳ قطعه است:

  1. تخت خواب
  2. پاتختی
  3. کشو لباس یا میز توالت

و قطعات دیگر مبلمان اتاق خواب به خواست خریدار به آن‌ها اضافه می‌شود. حال که با اجزای دکوراسیون و مبلمان اتاق خواب آشنا شدید، می‌توانید اتاق خوابی پر از آرامش و زیبایی برای خود بسازید.

مبلمان