آشنایی با ۸ نوع مبلمان اتاق پذیرایی

1 آذر 98 مقالات
آشنایی با ۸ نوع مبلمان اتاق پذیرایی

امروزه تقریبا در همه خانه‌ها و فضاهای داخلی، از مبلمان استفاده می‌شود. وقتی صحبت از مبلمان می‌شود، منظورمان تنها مبل و صندلی نیست. مبلمان خانه انواع مختلفی دارد، که در هر خانه‌ای دست کم یک یا دو نوع آن پیدا می‌شود. در این مقاله به معرفی انواع مبلمان اتاق پذیرایی می‌پردازیم. بعد از خواندن این مقاله علاوه بر اینکه با شکل کلی مبلمان آشنا می‌شوید، بلکه برای خرید مبلمان پذیرایی و یا چیدمان آن‌ها نیز دچار سردرگمی نخواهید شد.

تعریف صحیح مبلمان در دکوراسیون داخلی

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، ممکن است تصورات اشتباهی در مورد مبلمان وجود داشته باشد. شاید بسیاری از مردم فکر کنند که مبلمان تنها میز و صندلی و مبل است. و وقتی سخن از انواع مبلمان به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد، این است که حتما منظور مدل مبل است. یعنی انواع مبلمان را با مدل‌های مختلف مبل یکی می‌دانند. اما این یک تصور اشتباه است. در ابندا باید بدانید در زبان طراحی معماری و دکوراسیون داخلی، مبلمان شامل:

“کلیه لوازم و وسایلی مانند: صندلی‌ها، میزها، تخت‌ها، کمدها، کابینت‌ها و قفسه‌ها، انواع مبل‌ها، نیمکت و … است. که برای رفاه و راحتی انسان در فضاهای داخلی سازه‌های انسانی، مانند خانه یا محل کار استفاده می‌شود. و هر کدام از این لوازم کاربرد خاص خود را دارد.”

مبلمان قسمت های مختلف خانه

هر قسمت از خانه، به لوازم و مبلمان کاربردی و مخصوص و آن قسمت نیاز دارد. به‌جز آشپزخانه که قلب خانه است، باید برای سه بخش اصلی خانه مبلمان در نظر گرفته شود. از دید طراحان داخلی این سه بخش:

  • مبلمان اتاق خواب
  • مبلمان اتاق پذیرایی
  • و مبلمان اتاق نهارخوری است.

که برای هر کدام مبلمان خاص متناسب با ویژگی هایشان طراحی و تعریف شده است.

مبلمان اتاق پذیرایی

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین و برجسته‌ترین مبلمان اتاق پذیرایی خواهیم پرداخت.

۱-مبل راحتی یا کاناپه (SOFA)

یک سالن یا اتاق پذیرایی باید شامل مبلمان باشد. پذیرایی بخش نسبتا بزرگی از هر خانه است. در واقع اولین وسایلی که برای این اتاق تدارک دیده می‌شود باید مبلمان باشد. زیرا اتاق پذیرایی، باید فضایی راحت و شیک برای خانواده و دورهمی‌های دوستانه باشد. انتخاب کاناپه بیشتر یک چالش است. کاناپه نمونه‌ای از مبلمان اتاق پذیرایی است که آسایش بیشتری برای ساکنان و مهمانان فراهم می‌کند. کاناپه در سبک‌ها‌، طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شود. افراد باید بهترین کاناپه یا مبل راحتی که بیشترین حس را به فضای اتاق پذیرایی می‌دهد، برای فضای خود در نظر بگیرند.

مبلمان

۲-میز قهوه (Coffee Table)

میز قهوه، بیشتر یک اصطلاح است. و منظور از آن همان میزی است که ما ایرانی‌ها به نام میز عسلی می‌شناسیم. از میز عسلی هم زمانی استفاده می‌شود که قصد سرو نوشیدنی و یا خوراکی داشته باشیم. و یا وسیله‌ای را روی آن بگذاریم. میز عسلی یکی از چشم اندازهای اصلی و مرکزی فضای نشیمن محسوب می‌شود. جنس میز قهوه یا همان عسلی بیشتر از چوب است. هرچند ممکن است ترکیبی از جند جنس مختلف باشد. برای مثال، چوب و شیشه یا چوب و فلز یا فلز و شیشه. در هر صورت انتخاب عسلی مناسب بستگی به دکوراسیون دیگر مبلمان اتاق پذیرایی دارد. و  باید هماهنگ با سایر مبلمان باشد.

مبلمان

۳-میز کنسول (Console Table)

میز کنسول همان میزی است که معمولا در کنار در ورودی قرار داده می‌شود. معمولا یک مکعب ساده و کم ارتفاع است و می‌تواند:

  • در امتداد یک دیوار خالی
  • در پشت یک مبل
  • یا در زیر یک پنجره قرار داده شود

میز کنسول در دو مدل کابینتی و یا پایه‌دار ساده وجود دارد. مدل کابینتی آن دارای قفسه‌ها و کمدهایی برای قرار دادن وسایل در آن‌ها است. مدل پایه‌دار ساده صرفا جنبه دکوری داشته و آینه، قاب‌ عکس‌ها، گلدان‌ها یا دکوری‌های متفاوتی زیر و روی آن قرار می‌گیرند. میزهای کنسول، یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین مبلمان اتاق پذیرایی هستند. که به فضا بافت و عمق می‌دهند. رنگ، سبک و اندازه آن هم به دکوراسیون و اندازه کلی فضای داخلی بستگی دارد.

مبلمان

۴-میز کناری کاناپه (End Table)

یک میز چهارپایه‌ای، کوچک و معمولا مربعی شکل است. که به عنوان یکی از مبلمان اتاق پذیرایی در کنار کاناپه و گوشه اتاق به عنوان میز جانبی شناخته می‌شود. برخلاف میز عسلی این میز همیشه ثابت است و مناسب جادهی برای لوازمی مانند گلدان، مجسمه، وسایل دکوری، آباژور و …. است. میزهای کناری به فرم دایره‌ای و طرح‌های مختلفی وجود دارند.  نمونه دایره‌ای جذابیت بصری کمتری از لحاظ طراحی معماری نسبت به فرم مربعی شکل آن دارد.

مبلمان

۵-کتابخانه (Book Case)

کتابخانه هم یکی از انواع مبلمان اتاق پذیرایی است. در شکل‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شود. دوست‌داران کتاب، حتما تمایل دارند در سالن و یا اتاق خانه خود یک مدل شیک کتابخانه داشته باشند. فلسفه ساخت کتابخانه در واقع اختصاص دادن یک فضا برای کتاب است. ازآنجایی که کتابخانه بیشتر نقش یک نظم دهنده را دارد، علاوه بر کتاب می‌توان وسایل و مجسمه‌های تزئینی در آن گذاشت. بنابراین اگر باز هم دغدغه پر کردن یک گوشه خالی از اتاق نشیمن را داشتید به یک کتابخانه مناسب فکر کنید.

مبلمان

۶-نیمکت (Bench)

اغلب تصور بر این است که وجود مبل، به تنهایی برای مبلمان اتاق پذیرایی کافی است. و استفاده از مبلمان دیگر را درست نمی‌دانند. اما در طراحی اصولی فضای داخلی، استفاده از نیمکت‌های دو یا سه نفره رایج است. نیمکت گزینه فوق‌العاده‌ای برای پر کردن قسمت‌های خالی اتاق نشیمن است. نیمکت به صاحبان خانه این امکان را می‌دهد که فضای نشیمن بیشتری برای مهمانان داشته باشند. از این نوع نیمکت‌ها در اتاق خواب و پای تختخواب بسیار استفاده می‌شود. شزلون نمونه‌ای از این نیمکت‌ها است.

مبلمان

۷- نیمکت ذخیره‌سازی یا (Storage Bench)

نوع دیگری از نیمکت‌های اتاق پذیرایی، نیمکت‌های فنردار، با قابلیت جادهی و ذخیره سازی لوازم ضروری و غیر ضروری منزل است. وسایلی مانند کوسن‌ها، بالش‌ها، ملحفه‌ها و سایر وسایل دیگر را می‌توان در این نیمکت جا داد. پس این نیمکت علاوه بر کمک به چیدمان وسایل، طراحی کلی فضا را بهتر میکند.

مبلمان

۸-میز تلوزیون (TV Stand)

میز تلوزیون نماینده آن دسته از مبلمان اتاق پذیرایی  است که برای قرار دادن وسایل تفریحی و دیجیتالی مانند تلوزیون، ایکس باکس، گیرنده های تلوزیونی، سینمای خانگی، دستگاه‌های پخش کننده  و …. اختصاص داده شده‌اند.

مبلمان