از چه نوع لامپ هایی برای نورپردازی اتاق نشیمن استفاده کنیم؟

19 مهر 98 مقالات
از چه نوع لامپ هایی برای نورپردازی اتاق نشیمن استفاده کنیم؟

اتاق نشیمن یک اتاق‌ با کاربردهای مختلف است. این فضا گاهی یک اتاق تفریح، اتاق تلوزیون، مکانی برای دورهمی و میزبانی و گاهی جشن گرفتن و … است. خلاصه کاربری‌های زیادی برای این اتاق تعریف شده است. نورپردازی یک اتاق پرکاربرد با کاربری‌های مختلف بسیار بسیار مهم و چالش برانگیز است. چه نور پردازی برای چنین فضاهایی انتخاب کنیم که به راحتی پاسخگوی همه کاربری‌ها و سلیقه‌ها باشد؟ در این مقاله با ۴ نوع لامپ آشنا می‌شویم که می‌توانید نورپردازی اتاق نشیمن خود را به کمک آن‌ها بهتر کنید.

۱-نورپردازی اتاق نشیمن با آباژور و چراغ‌های رومیزی (Table Lamps)

نور این چراغ‌ها تقریبا متمرکز است. در اصل نوعی از چراغ‌های موسوم به تسک (task lighting) هستند. که نور را در یک محدوده مشخص برای دید بهتر افراد متمرکز می‌کنند. بهتر است در چند نقطه از اتاق نشیمن از آباژورها و چراغ‌های رومیزی استفاده کرد. از لحاظ زیبایی شناختی بهتر است که در دو طرف یک کنسول، میز عسلی یا یک میز بزرگتر، و بصورت متقارن از این چراغ‌ها استفاده کرد. اگر تمایلی به متقارن چیدن چراغ‌ها ندارید، با سلیقه خودتان در نقاط مختلفی آن‌ها را قرار دهید. حتی اگر دوست دارید می‌توانید چراغ‌ها را از یک نوع انتخاب نکنید و از دو مدل چراغ استفاده کنید.

نورپردازی اتاق نشیمن

 

۲-نورپردازی اتاق نشیمن با لامپ‌های ایستاده (Floor Lamps)

لامپ‌ها و چراغ های ایستاده نوعی از نورپردازی هستند که روی یک پایه تقریبا بلد سوار هستند. برعکس چراغ‌ها، لامپ‌های رومیزی و آباژورهای کوتاه، این چراغ‌ها روی هیچ سطح بلدی قرار نمی‌گیرند. معمولا در گوشه اتاق نشیمن جای داده می‌شود. اصولا جای زیادی نیز اشغال نمی‌کنند. نور متمرکزی ندارند و باعث پخش نور در اتاق نشیمن بصورت غیر یکنواخت می‌شوند. در طراحی‌های مدرن معمولا از این نوع چراغ‌ها نیز استفاده می‌شود. میتوان کنار یک گلدان کوچک یک چراغ ایستاده گذاشت تا گل و گلدان بهتر به چشم بی‌آیند. یا حتی به تنایی در یک نقطه مناسب از اتاق نشیمن جای داده شود.

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

۳-نورپردازی اتاق نشیمن با لامپ‌های دیواری (Wall Sconces)

لامپ هایی هستند که روی دیوارها نصب می‌شوند. برعکس دو مدل قبلی، این لامپ‌ها نور ملایمی دارند و بیشتر برای برجسته کردن یک المان یا دکور استفاده می‌شوند. کلا هر چه ارتفاع لامپ‌ها و وسایل روشنایی از زمین بیشتر باشد، به این معنی است که برای ساپورت کل فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما با وجود اینکه این لامپ ها روی دیوار و در ارتفاع قرار دارند، نور کم  ملایم تولید می‌کنند. طراحان داخلی این نوع لامپ‌ها را روبروی آینه ها در اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می‌دهند. تا تاثیرگذاری آن‌ها در اتاق را دو چندان کنند. برخی دیگر معتقدند که این نوع لامپ‌ها را بهتر است کنار دکوری ها و تابلوهای نقاشی قرار داد. تا علاوه بر تامین نور کمی برای اتاق نشیمن، یک نورپردازی برای دکوری ها باشد و زیبایی آن‌ها را بیشتر کرد.

نورپردازی اتاق نشیمن

۴-نورپردازی اتاق نشیمن با لوسترها و چراغ‌های سقفی آویزان (Hanging Fixtures)

بیشتر اتاق‌های نشیمن لوستر دارند. و همه با این نوع نورپردازی‌ها آشنایی دارند. استفاده از لوستر و لامپ‌های آویخته، تکنیک بسیار قوی در نورپردازی های رایج است. آن‌ها نور تمامی فضا را تامین می‌کنند. و سایه اشیاء را به حداقل می‌رسانند. یک ویژگی منحصربه‌فرد این چراغ‌ها، دادن عمق واقعی به اتاق نشیمن است. منتهی این چراغ‌های آویخته در هر فضایی کاربرد ندارند. تنها باید زمانی از آن‌ها استفاده کرد که ارتفاع سقف از کف مناسب باشد. از آنجایی که لوستر  و چراغ آویخته معمولا دارای ارتفاع و بلندی هستند، بهتر است که سقف اتاق نشیمن شما بلند باشد. حداکثر ارتفاع و بلندای چراغ آویخته به منظور نورپردازی باید ۹ اینچ(چیزی حدودا ۲۲ سانتی متر) باشد. ارتفاع بیشتر از ۹ اینچ باعث می‌شود سر افراد حین راه رفتن در اتاق به لوستر بخورد.

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نکاتی درباره نورپردازی اتاق نشیمن

درحالت ایده‌آل هرکسی دوست دارد که ترکیبی از چراغ‌ها و لامپ‌های مناسب را برای نورپردازی اتاق نشیمن بکار ببرد. در حالی لامپ‌های پات (pot lights) و لامپ‌های تراک (track lighting) بسیار کاربردی و مورد پسند هستند، اما برای نورپردازی اتاق نشیمن اصلا مناسب نیستند. لامپ‌های پات نوعی لامپ سقفی هستند، که معمولا علاوه بر خاصیت نوردهی برای تزئینات نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. لامپ‌های تراک نیز به مجموعه‌ای از لامپ‌ها گفته می‌شود، که روی یک تراک نصب شده و به فاصله کمی از هم، در هر جایی می‌توانند نصب شوند.

نورپردازی اتاق نشیمن

  • در نورپر پردازی اتاق نشیمن بهتر است از لامپ های متمرکز کننده (لامپ‌هایی که حین انجام کار خاصی، نور بیشتر و متمرکز‌تری میدهد) و لامپ های محیطی (که نور را به کل فضا پخش می‌کنند) استفاده کنید. در واقع ترکیبی از هر دو نوع را به شکلی هنرمندانه و هوشمندانه به کار برد.
  • در بخش‌هایی از اتاق نشیمن که ممکن است محلی برای مطالعه کتاب یا روزنامه و هر چیزی باشد، از چراغ هایی استفاده کنید که نور بیشتر داشته باشند.
  • در قسمت هایی از اتاق نشیمن که کار خاصی صورت نمی‌گیرد، یا کاربرد چندانی ندارد، استفاده از لامپ و تکنیک نورپردازی چندان جالب نخواهد بود.
  • برای آنکه بخواهید المان یا شی خاص یا بخش خاصی از اتاق نشیمن را هایلایت‌تر کنید، در آن قسمت، حتما نورپردازی‌های بهتری داشته باشید. برای مثال برای در دیده شدن یک تابلو‌فرش کوچک روی دیوار می‌توانید از تعدادی لامپ کوچک تزئینی با نور ملایم استفاده کنید.

نورپردازی اتاق نشیمن

برای کنترل و مدیریت نور اتاق بهتر است برای هر عدد لامپ، یک کلید مجزا در نظر گرفت. اگر یادتان باشد در ابتدا گفتیم که اتاق نشیمن کاربری‌های زیادی دارد. اگر لامپ‌ها و چراغ‌ها هر کدام کلید جداگانه داشته باشد، به تناسب کاربری، می‌توانید لامپ های مناسب را روشن کنید. برای مثال زمانی که قصد تماشای تلوزیون را دارید فقط یک لامپ کافی است و …