مقایسه، مزایا و معایب- همه چیز درباره MDF و چوب

27 شهریور 98 مقالات

صاحبان خانه برای خرید کابینت آشپزخانه یا هر نوع کابینت دیگر معمولا بین انتخاب چوب و کابینت به مشکل بر می خورند و نمی دانند کدام را انتخاب کنند. تصور رایج این است که چوب از MDF قویتر و ضخیم تر است. ازطرفی ام دی اف به دلیل ارزان قیمت بودن نسبت به چوب، معمولا از اقبال بیشتری برای خریداری برخوردار است.

با این حال، واقعیت این است که هم چوب و هم MDF هر کدام جوانب مثبت و منفی خود را دارند. خریداران باید بر اساس نیاز، نوع دکوراسیون آشپزخانه، سلیقه و میزان بودجه خود اقدام به انتخاب یکی از این دو محصول کنند. ما در این مقاله به طور مفصل به معرفی محصولات چوبی و MDF میپردازیم. علاوه بر برشمردن معایب و مزایای هر کدام، مقایسه ای نیز از هر دو محصول ارائه میدهیم. با ما همراه باشید.

تفاوت های شاخص این دو محصول چیست؟

چوب سخت یا (solid wood) در واقع همان چوب طبیعی است که بطور مستقیم از الوار برخی درختان با تنه قدرتمند و محکم آن ها به دست می‌آید. از سوی دیگر  MDF یک محصول مهندسی شده با دستکاری انسان و با ویژگی های منحصر به فرد خود تولید شده است. در حقیقت، چوب مهندسی شده ترکیبی از خرده های چوب، الیاف، روکش، رزین و چسب است. در بیشتر مواقع، چوب سخت در درجه اول برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که از همان ابتدا از MDF بیشتر برای ساخت انواع “درب” استفاده میشد.

چرا از چوب‌سخت در کابینت های آشپزخانه استفاده می‌شود

دلایل قانع کننده زیادی وجود دارد که چوب جامد به عنوان ماده اولیه و گزینه اصلی ساخت کابینت انتخاب می‌شود. در ادامه به بررسی دلایل این انتخاب می‌پردازیم:

قدرت و دوام                                      

بدون شک چوب بسیار مستحکم و بادوام است. و همین امر باعث می‌شود برای ساخت انواع مبلمان، انتخابی قانع کننده باشد. با این حال، همه چوب‌ها ماهیت یکسانی ندارند و از بسیاری جهات با هم متفاوت هستند. به عنوان مثال، چوب درخت افرا قوی‌تر است و نسبت به بسیاری از چوبهای دیگر ماندگاری طولانی تری دارد.

زیبایی شناسی

وقتی صحبت از زیبایی شناسی می‌شود، چوب سخت ،در هیچ مسابقه ای جایگاه دوم را کسب نمیکند و همیشه اول است. آنچه در واقع چوب سالید را از بقیه متمایز می‌کند، وجود دانه ها و طرح های زیبای و الگوهای آن است. دقیقا همانند دوام و استحکام چوب ها که با هم متفاوت است، آن ها در زیبایی شناسی نیز تفاوت های زیادی با هم دارند. به عنوان مثال، چوب درخت افرا سفید، از لحاظ زیبایی شناسی از سایر چوبهای دیگر بالاتر است.

سفارشی سازی

جدای از قوی و زیبا بودن، چوب‌سخت به راحتی قابلیت شخصی سازی دارد. یعنی متناسب با سلیقه طراح یا شخص خریدار، به اشکال و فرم های مختلفی در خواهد آمد. به همین خاطر میتوان گفت بهترین گزینه برای ساخت کابینت طرح دار چوب است.

ارزش

با توجه به مزایای بارز و قدرت بی چون و چرای چوب، قاعدتا نسبت به محصولات مهندسی شده ارزش بسیار بالاتری دارد. اگر خودتان صاحبخانه هستید و به دنبال قیمت گذاری بهتر بر روی ملک خود هستید، بهتر است برای بهبود ارزش منزل خود حتما از سازه های چوبی مثل کابینت استفاده کنید.

نکات منفی

با وجود داشتن مزایای قانع کننده فراوان نسبت به MDF، چوب سخت عاری از ضعف نیست. به عبارت دیگر، گاهی اوقات و دربرخی شرایط MDF میتواند انتخاب بهتری نسبت به چوب‌جامد باشد. در ادامه برخی از معایب چوب را بر خواهیم شمرد:

آسیب پذیری در برابر رطوبت

اگرچه برخی از انواع چوبها مانند درخت افرا قرمز در برابر رطوب مقاوم هستند، اما اکثر چوبهای طبیعی مستعد آسیب در برابر آب و رطوبت هستند.

ساییده شدن یا شکل پذیری و خورده شدن

چوبهای طبیعی با تغییر شرایط محیطی مثل دما و رطوبت، به مرور زمان فرسوده میشوند و شکل طبیعی خود را از دست میدهند. بیشتر چوبهای طبیعی مستعد ترک خوردگی در دماهای نامتعارف و غیرطبیعی هستند. زمانی که چوب ترک بخورد حتی اگر برای مثال کابینت آشپزخانه را رنگ کنید باز هم رد ترک باقی خواهد ماند.

آسیب پذیری در برابر آفات

بجز در مواردی که چوب ها به درستی محافظت و نگهداری شوند، مستعد حمله آفات هستند. از طرف دیگر، چوبهای مهندسی شده مانند MDF معمولا مورد هجوم آفات قرار نمی‌گیرند و نیاز آن ها به نگهداری، کمتر است.

ام دی اف چیست؟

​​MDF در واقع ابتدای عبارت (Medium-Density Fiberboard) است و نوعی چوب مهندسی شده است که از پانل‌های نازک ساخته شده از الیاف چوب، موم و رزین تشکیل شده است. این محصول مهندسی شده،یکی از محبوب ترین و در عین حال ارزان ترین گزینه های جایگزین چوب است که دارای ویژگی های مثبت و منفی مختص خود است.MDF را می توان در طیف گسترده ای از محصولات کابینت به دلیل کاربردهای گسترده و دوام مورد استفاده قرار داد.

ورقه های مهندسی شده ام دی اف نیز مانند همه انواع چوبهای طبیعی، می‌توانند از نظر اندازه، مقاومت، چگالی و میزان رطوبت پذیری با هم متفاوت باشند. به عنوان یک قاعده ساده، ورقه های MDF ضخیم تر و متراکم تر و گران قیمت تر هستند.

مزایا کابینت های MDF

صاحبان خانه ها که به دنبال جایگزینی ارزان تر برای چوب هستند، ضمن تمرکز روی استحکام و مقاومت، همیشه MDF را گزینه ای قانع کننده برای برخی مبلمان، به خصوص کابینت های آشپزخانه می‌دانند. ام دی اف نسبت به سایر چوب های مهندسی شده مزایایی دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

مقاومت در برابر سایش و فرسودگی

بر خلاف چوب‌های سخت، ساختار معمول صفحات MDF، تحت تأثیر نوسانات شدید دما و رطوبت، دچار پیچ و خم نمی‌شوند. شاید اصلی ترین علتی که از MDF به عنوان پانل درهای درها و کابینت ها استفاده میشود نیز همین امر باشد.

سطوح صاف و یکدست

این محصول از ذرات ریزی ساخته شده، و دانه های بزرگتری مانند چوب های طبیعی ندارند . پس از رنگ شدن سطوح آن صاف و یکدست میشود.

سفارشی سازی آسان

برخلاف چوب، ام دی اف واقعا به آن صورت قابلیت سفارشی سازی ندارد. تعداد معدودی طرح را میتوان در میان کابینت های ام دی اف دید. از آنجایی که از تکه چوب های فشرده شده با یک روکش به وجود می‌آید نمی‌توانند مانند چوب روی آن مانور داد.

مقاومت بالا در برابر آب

هنگامی که سخن از مقاومت در برابر آب به میان می آید، MDF بسیار عالی عمل می کند. در حقیقت، بعضی از صفحات MDF طوری طراحی شده اند که از آن ها برای ساخت کابینت‌های حمام استفاده می‌شود. این صفحات از این لحاظ مقاومت فوق العاده ای در برابر آب دارند.

جایگزینی ارزان تر هستند

از لحاظ هزینه شکی نیست که صفحات و کابینت های ام دی اف بسیار ارزانتر از چوب طبیعی هستند. با نگهداری مناسب، این صفحات، می توانند دوام بسیار خوبی داشته باشند.

معایب ام دی اف

با وجود مزایای نسبتا زیاد این محصولات، معایبی نیز دارند و اگر به درستی نگهداری نشوند آسیب می‌بینند. در ادامه برخی از معایب ام دی اف توضیح داده شده است.

  • درب‌های کابینت ام دی اف برای درجه حرارت بالا ایده آل نیستند.
  • در مقایسه با چوب یا تخته سه لا، MDF ضعیف تر است.
  • از آنجا که ام دی اف از ذرات ریز تشکیل شده است، در برخی شرایط ممکن است برای نگه داشتن پیچ ها عالی نباشد.
  • اگر به درستی ساخته نشود در برابر آب آسیب پذیر میشود.
  • پس از خراشیده شدن یا شکسته شدن بخشی از آن، تعمیرش معمولاً دشوار است.

چوب VS درب ام دی اف. کدام بهتر است؟

وقتی صحبت از کابینت آشپزخانه می شود، هر دو نوع می توانند نقش مهمی داشته باشند. در حالی که چوب‌سالید باعث می شود کابینت ها محکم و بادوام باشند، ام دی اف دارای مقاومت بیشتری در برابر رطوبت هستند. به عنوان یک خانه دار، باید جنبه های مختلف این مواد چوبی را در نظر بگیرید و کابینت های خود را بر این اساس انتخاب کنید.