رازهایی برای بزرگتر نشان دادن فضاهای کوچک

3 اردیبهشت 97 مقالات
رازهایی برای بزرگتر نشان دادن فضاهای کوچک

امروزه با افزایش جمعیت و آپارتمان نشینی، خانه ها بسیار کوچک شده اند. اما همه ی انسان ها دوست دارند در خانه ای بزرگ و دلباز زندگی کنند. به همین دلیل روش هایی برای بزرگتر نشان دادن فضاهای کوچک می تواند یه حقه ی سودمند برای زندگی های امروزی باشد.

فضاهای کوچک هم می توانند کاربردی و جذاب باشند. اما این مسئله بستگی به یک سری برنامه ریزی مرتبط با طراحی دکوراسیون داخلی دارد. طراحی داخلی باید قابل اجرا بوده و از هر سانت خانه استفاده ی بهینه کند و همچنین، از لحاظ زیبایی شناسی رضایت بخش باشد.

در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم که به بزرگتر نشان دادن خانه یا محیط کار کمک بسزایی می کنند.

۱.     مرتب کردن درهم ریختگی ها

مرتب کردن فضای درهم ریخته و دور ریختن وسایل غیر ضروری اولین قدم برای نفس کشیدن در فضای اتاق است. این کار موجب می شود که وسایل قدیمی و دمده را دور بریزید و جا را برای وسایل جدید و شیک باز کنید (قانون جذب).

سطوح را از چیزهای غیرضروری مثل خودکار، کاغذ، قاب عکس، لوازم دکوری پاک نمایید. اینها فضا را شلوغ و درهم ریخته نشان می دهند. در عوض، نگهداری از وسایل ضروری در محفظه های خاص باعث بزرگتر جلوه کردن فضا می شود. مثلا کاغذهای ضروری را در داخل کشو بگذارید یا از زیورآلات خود در یک جعبه ی جواهر نگهداری کنید.

۲.     استفاده از رنگ مناسب برای بزرگتر نشان دادن اتاق

برای بزرگتر نشان دادن اتاق دیوارهای آن را رنگ های روشن و براق بزنید. رنگ روشن باعث می شود فضا از لحاظ بصری جادارتر شود. مثلا سقف سفید، ارتفاع اتاق را بلندتر نشان می دهد. رنگ هایی مانند سفید یخچالی، طوسی روشن و کرمی به فریاد شما خواهند رسید. البته برای آنکه محیط از یکنواختی دربیاید می توانید برای قفسه ها، کوسن های مبل و مواردی از این قبیل از رنگ های تیره استفاده کنید.

اطلاعات بیشتر: تاثیر رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

۳.     طراحی هوشمندانه ی کف

استفاده از کاشی و سرامیک های بزرگ در کف اتاق فضا را وسیع تر نشان می دهد. چیدن ورقه های پارکت به صورت مورب هم همین حس را ایجاد می کند. اجزای تشکیل دهنده ی کف اتاق باید در یک جهت و بطور منظم چیده شوند تا حس تدوام در ذهن بیننده شکل گیرد. علاوه بر این ها، استفاده از یک قالیچه با خطوط عمود می تواند به طویل شدن و بزرگتر نشان دادن فضا کمک کند.

۴.     اثاثیه ی مناسب با چیدمان صحیح

اسباب و اثاثیه را در سایزهای مناسب فضا انتخاب کنید. ابتدا اتاق را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که اثاثیه ی انتخاب شده کاملا متناسب با اندازه ی آن هستند و فضای کافی برای حرکت در اتاق باقی می ماند. مثلا به جای یک مبل با دسته های بزرگ که کاربردی ندارد، مبلی با عمق و سایز استاندارد گزینه ی مناسب تری برای فضای کوچک شماست.

فکر میکردید پایه بتواند خطای دید ایجاد کند؟ اسباب و اثاثیه ی پایه بلند هم به بزرگتر نشان دادن فضا کمک می کنند. از لحاظ روانشناختی، وقتی چشم ها بتوانند زیر، داخل و یا پشت اثاثیه را ببینند، فضا را هم بزرگتر تصور می کنند. وقتی روی مبل ملحفه می اندازید و پایه ها را در زیر آن پنهان می کنید، دید بیننده قطع می شود.

چسباندن وسایل به دیوار، تنگ بودن فضا را به رخ می کشد. حتی چند سانتی متر فاصله میان دیوار و وسایل درشت منزل یا دفتر، فضا را دلبازتر می کند. تمامی قفسه های موجود در اتاق را تا خرخره پر نکنید! خالی گذاشتن برخی محفظه های باز موجب می شود که محیط گسترده تر به نظر بیاید. از وسایل چند منظوره و وسایلی که محفظه های مخفی دارند، استفاده کنید.

۵.     به حداکثر رساندن نور فضا

اتاق های نورگیر بزرگتر از آنچه که در واقعیت هستند به نظر می رسند. برای اثبات این قضیه، یک روز آفتابی تمامی درب و پنجره ها را ببندید و پرده ها را بکشید. خوب به اتاق نگاه کنید و سپس، پرده ها را کنار بزنید. متوجه تفاوت آن شدید؟ در صورت امکان، پنجره هایی برای ورود نور ایجاد کنید و مانع تابیدن آن نشوید؛ مثلا پرده های ضخیم را کنار بگذارید و پرده های حریر را جایگزین نمایید.

اگر امکان آن نیست که نور طبیعی را به داخل خانه بیاورید، از نورپردازی های مصنوعی بهره بگیرید. بهترین راه حل این است که نورپردازی محیطی، کاری و عمومی را باهم ترکیب کنید (ر. ک. مقاله ی اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی).

۶.     قدرت آینه را دست کم نگیرید

آینه بهترین چاشنی اتاق های کوچک است و با منعکس کردن نور و روشن تر کردن اتاق، باعث می گردد فضا بزرگتر به نظر برسد. روبروی پنجره و درب ورودی بهترین مکان ها برای نصب یک آینه ی بزرگ هستند.

به طور کلی، انعکاس، یک توهم بصری درمورد اندازه ی فضا ایجاد می کند که حقه ی خوبی برای فضاهای کوچک است. علاوه بر اصلی ترین منعکس کننده (آینه)، هر سطح براق و فلزی مثل دکوری های استیل، می تواند همین عمل را انجام دهد. حتی پارچه های ساتن هم می توانند نقش هرچند کوچکی داشته باشند.

۷.     استفاده از لوازم درشت

شاید قبل از این تصور کاملا برعکسی داشتید اما باید بدانید که یک کاناپه ی بزرگ و جادار بهتر از چند مبل کوچک تک نفره است که محیط را درهم و برهم نشان می دهند. و همانطور که در بالا خواندید، برهم ریختگی محیط را کوچکتر نشان می دهد.

از طرفی دیگر، وسایل درشت توجهات را به سمت خود جلب می کنند. به عنوان مثال، اگر یک تابلوی بزرگ نقاشی روی دیوار نصب شده باشد، بیننده روی آن متمرکز خواهد شد و دیگر کوچکی فضا را نخواهد دید.

۸.     تقسیم بندی فضا با استفاده از فرش

اگر نیاز دارید که از یک اتاق برای چند منظور استفاده کنید و پارتیشن بندی باعث می شود کوچکتر دیده شود، مرزهای مورد نظر را با استفاده از فرش و قالیچه تعیین کنید. مثلا اگر میخواهید میزکار خود را در اتاق نشیمن قرار دهید، یک قالیچه ی کوچک در زیر میز و یک فرش بزرگتر در زیر مبل ها پهن کنید.

۹.     بهره گرفتن از یک متخصص

باید بپذیرید که نتیجه ی کار شما (حتی اگر ده ها مقاله راجع به طراحی داخلی خوانده باشید) با کار یک طراح داخلی که سال ها تجربه ی کار در این زمینه را دارد، یکی نخواهد بود. شما می توانید با ما تماس بگیرید تا با توجه به بودجه، سلیقه و فضای منزل یا کارتان، محیطی دلنشین و رضایت بخش برایتان ایجاد کنیم.