اهمیت بافت در طراحی دکوراسیون داخلی

3 اردیبهشت 97 مقالات
اهمیت بافت در طراحی دکوراسیون داخلی

گاهی اوقات وارد یک خانه می شوید و حس می کنید تمامی اجزای یک طراحی کامل و عالی اعم از ترکیب رنگ، مبلمان و اقلام دکوری مهیاست اما چیزی در آنجا کم است و فضا بیش از حد مسطح و تخت به نظر می رسد. در این مقاله به همان چیزی که در این صحنه کم است، یعنی بافت در طراحی دکوراسیون داخلی می پردازد.

منظور از بافت در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

بافت در طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان “حسی که از لمس سطح اشیاء می گیریم” تعریف می شود. مثلا وقتی پای برهنه ی خود را روی فرش می گذارید، دست خود را روی سطح زبر میز چوبی می کشید یا وقتی در کاناپه ی چرمی فرو می روید، از هر کدام حسی دریافت می کنید که با بافت آن در ارتباط است.

جالب اینجاست حتی زمانی که عکس دکوراسیون یک منزل را ببینید هم بافت آن را حس می کنید، بی آنکه اشیاء موجود در عکس را لمس نمایید. از این موضوع می توان نتیجه گرفت که بافت چقدر در بالا بردن حس کلی طراحی شما نقش دارد.

نقش بافت در طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

بافت، عمق بصری ایجاد می کند

ایجاد عمق بصری به این معناست که یک شئ یا یک فضا واکنش هایی را نسبت به خود جذب می کند. زمانی که مقدار قابل توجهی از بافت را به دکور فضای خود اضافه می کنید، باید مراقب باشید. دقیقا همانطور که رنگ ها بر ظاهر و حس کل خانه تاثیر می گذارند، بافت هم مسئول افزایش صمیمیت و حس مهمان نوازی است. اگر می خواهید میزان صمیمیت فضای خانه را بالا ببرید، استفاده از بافت خشن می تواند بهترین گزینه باشد. و اگر قصد دارید یک ظاهر آرام به خانه بدهید، بافت نرم و هموار به شما کمک خواهد کرد.

نکته ی مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید، نحوه ی قرارگیری بافت هاست. فضای بین بافت های مختلف، وزن بصری ایجاد می کند. مثلا اگر یک بافت خشن را دقیقا در کنار یک بافت نرم قرار دهید، باعث می شود که بافت خشن بیشتر به چشم بیاید و ظاهر بانفوذ تری ایجاد شود. بنابراین، تعادل میان بافت و فضا از اهمیت زیادی برخوردار است.

بافت، تعادل برقرار می کند

در فرآیند طراحی داخلی، تضاد یک فاکتور مهم است که بین اشیاء تعادل برقرار می کند تا ظاهر فضا جذاب شود. اگر اشیاء مشابه را در کنار یکدیگر قرار دهید، بیننده نمی تواند روی هیچ یک تمرکز کند. استفاده ی صحیح و اصولی از بافت در طراحی دکوراسیون داخلی، باعث برجسته تر شدن عناصر کلیدی می شود.

فاکتور ضروری بعدی، محدودیت است. به کار بردن بافت به صورت افسار گسیخته و افراطی اصلا صحیح نیست. در یک فضا، مانند اتاق نشیمن یا پذیرایی، معمولا توصیه می شود که از دو یا سه نوع بافت استفاده شود.

چگونه بافت را به فضا اضافه کنیم؟

فرش

کف اتاق، بزرگترین سطح موجود در فضاست که برای ایجاد بافت بسیار ایده آل می باشد. فرش را می توان بهترین بافت برای کف اتاق دانست. چه بخواهید میان بافت فرش یا قالیچه و سطح زیر آن تضاد ایجاد کنید و چه قصد دارید با آن دکور منزل را کامل نمایید، فرش ظاهر فضا را از این رو به آن رو می کند.

کاغذ دیواری

طیف وسیعی از کاغذ دیواری های متنوع و زیبا از انواع نرم و مات تا براق متالیک و کاغذهای لمسی از جنس منسوجات بافته شده در بازار موجود است. البته از زیبایی خیره کننده ی کاغذ دیواری و پوسترهای سه بعدی هم نباید غافل شد که یک منظره یا فضای بسیار طبیعی را به منزل می آورند.

کوسن و روکش مبل

چند کوسن و روکش مبل برای تزریق سریع بافت به فضا بسیار مناسب هستند. می توانید از پارچه های براق مانند ابریشم برای پیش رفتن با مد روز و یا از ترکیب پشم، کتان و خز برای ایجاد استایل راحتی استفاده کنید.

گیاه

گیاهان هم نوعی بافت در طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می شود. در واقع گیاه بافت اصلی است. علاوه بر این، گیاه حال و هوای محیط را بهبود می بخشد و هوا را تصفیه می کند. این یعنی یک تیر و چند نشان!

کتاب

فکرش را می کردید که کتاب هم نوعی بافت باشد؟ البته که نباید کتاب را فقط برای زیبایی کتابخانه و اتاق استفاده کرد؛ اما وقتی چند کتاب روی یک دیوار باشند، به ظاهر اتاق جان و بافت می دهند.

عناصر معماری

این دیگر بستگی به شانس شما دارد. اگر در یک خانه ی زیبا با سقف بلند و منقوش، با ستون های کار شده زندگی می کنید، خوش بحالتان. در اینصورت لازم نیست بافت زیادی به فضا اضافه کنید زیرا معماری خانه تان روح لازم را با خود آورده است. در غیر اینصورت، این نکته را به هنگام بنایی یا تغییر شکل معماری خانه به یاد داشته باشید و اجرا کنید.

انواع ظاهری بافت

شیک

با بافت های شیک می توانید یک حس ظریف، زنده و ملموس به بیننده بدهید. در بافت های شیک از مواد طبیعی مانند چرم طبیعی و قدیمی نرم، الوار پوشیده شده از عناصر ارگانیک مثل پشم، کتان و پنبه بطور برجسته استفاده می شود. ظاهر شیک از آن رو طراحی می شود که فضایی مجلل، استقبال کننده و آرامش بخش ایجاد کند و شخص از محیط دوستانه و صمیمی اطراف خود لذت ببرد.

لوکس

ظاهر لوکس خلاصه ای از پیچیدگی و ترکیب طراحی کلاسیک و بافت های مجلل است. در طراحی های لوکس جزئیات فراوانی به کار می رود تا زیبایی مسحورکننده ای به فضا بخشیده شود. طیف تم لوکس از لطیف ترین پارچه های کشمیری تا چوب جلا داده شده و شیشه ها و فلزات براق گسترده است. این تضاد به ظاهر محیط عمق می بخشد و طرح های تک رنگ کلاسیک را با مد روز تلفیق می کند.

مدرن

تم مدرن ظاهری ساده دارد و می توان آن را در مبلمان، کاغذ دیواری و دکوری جات پیاده کرد. در بافت مدرن، هم مواد طبیعی و هم مواد مصنوعی به کار می روند. طرح های مدرن احساس خاص و به روز بودن را به اهالی خانه می دهند. استفاده از قطعات فلزی مانند جنس استیل در وسایل روشنایی و مبلمان جنبه ی لطیف تری به ظاهر می دهند؛ منسوجات درشت بافت زیبایی این طرح ها را کامل و قالیچه و فرش های پشمی احساس راحتی را به خطوط صاف طرح های مدرن اضافه می کنند.

سخت نگیرید!

با هر چیزی، از یک میز کوچک شیشه ای تا یک کاغذ دیواری ساده می توان در هر جای خانه بافت ایجاد کرد. پیشنهاد ما این است که ابتدا از کف شروع و به ترتیب، به مبلمان، وسایل دکوری، دیوارها و سقف رسیدگی کنید. هر یک از این قسمت ها می توانند به وسیله ی بافت زنده تر و جذاب تر به نظر برسند.